torsdag 23. februar 2012

Predikant, jeg?

Ei dame jeg pratet med en dag fortalte meg noe som hun hadde hørt en predikant si for mange år siden: "Den viktigste predikanten i ditt liv er deg selv!" Dette fordi vi hele dagen hører på det tankene våre sier til oss. De former oss mer enn noen andre har mulighet til. Vi forkynner for oss selv dagen lang....
Jeg synes det var så bra sagt, og har tenkt masse på det i dagene som har fulgt. Hvis jeg vil forandre livet mitt, synet mitt på meg selv og andre, så må jeg begynne med tankene mine. Predikanter og mennesker rundt meg kan si masse bra og livsforvandlende, men det er først når jeg tar det til meg og gjør det til en ny tanke at det kan forandre.
Hvor ofte har jeg ikke sagt ting til meg selv som; "det der klarer du aldri", "du ser sykelig tynn ut", "du er ikke særlig pen", "hvis du bare hadde gjort sånn og sånn så hadde du vært en god mamma" osv...
Hva hvis jeg heller kan se den nydelige jenta som Gud har skapt når jeg ser meg i speilet, være stolt av å være slank. Si til meg selv at jeg er vakker, Guds øyensten og prinsesse. Tror på meg selv at jeg kan klare ting. Slutte å sammenligne meg med andre.
Hva hvis jeg kan være bevisst på hva jeg "mater" tankene mine med, og være bevisst på hvilke tanker jeg tenker. Si stopp når det kommer en tanke som ikke er sann.

Den viktigste predikanten i livet mitt blir jeg jo aldri kvitt, så da må jeg hvertfall sørge for at det hun sier er sant og oppbyggende :)

4 kommentarer:

  1. Dette sier jeg AMEN til!:) Jeg jobber mye med det samme for tiden, og det er sant som du sier at det i siste ende bare er vi selv som kan ta tankene våre til fange og velge å tro på det Gud sier om oss.
    Men det kan likevel være godt å bli minnet om dette av andre mennesker :)
    Tusen takk!
    Ønsker deg og dine en nydelig helg! :)

    SvarSlett
  2. Så sant det du skriver, vi er alle Guds vakre juvelen, på hver vår unike måte.
    Ønsker deg en fin vinter ferie!
    Klem:)

    SvarSlett
  3. Amen. Helt enig. Er noe som jobbes med her og. Vi må begynne å la Guds tanker om oss bli våre tanker. Tusen takk Renate. du har helt rett. Lykke til. Det er ikke alltid like enkelt...men Jesus vil hjelpe oss.
    klem

    SvarSlett
  4. Nydelig skrevet - og fantastisk bra å fokusere på! Så sant, så sant...dette gjorde godt. Takk for at du er sånn en oppmuntrer :) Gud velsigne deg. klem

    SvarSlett

Kom gjerne med tilbakemeldinger på det jeg skriver. Det setter jeg pris på!