torsdag 10. november 2011

Gode gjerninger?

Jeg er så glad for at jeg er frelst av nåde. At jeg ikke trenger å prestere noe for å kalles Guds barn, eller for å fortjene Hans kjærlighet. Det er ikke på grunn av det jeg gjør, men på tross av...
Likevel tror jeg at det jeg gjør er viktig. Her en dag leste jeg et bibelvers som underbygger det:

"Men da Guds, vår Frelsers godhet og kjærlighet til menneskene ble åpenbart, frelste Han oss, ikke av gjerninger som vi hadde gjort i rettferdighet, men etter sin barmhjertighet, ved gjenfødelsens og fornyelsens bad ved Den Hellige Ånd, som Han rikelig øste ut over oss ved Jesus Kristus, vår Frelser, for at vi, etter å ha blitt rettferdiggjort ved Hans nåde, skulle bli arvinger ifølge håpet om evig liv. Dette er et troverdig ord, og dette vil jeg at du hele tiden skal understreke når du underviser, for at de som er kommet til tro på Gud, skal være nøye med å ta vare på gode gjerninger. Slike gjerninger er gode og nyttige for menneskene." Titus.3.4-8

Det er et ordtak som sier: "Det du gjør taler så høyt at jeg kan ikke høre hva du sier."
Selv om ikke gjerningene frelser oss tror jeg de er viktige i vår relasjon med andre mennesker. Om man sier en ting, og gjør noe annet gjør det noe med troverdigheten vår.
Det finnes så mange mennesker rundt oss som trenger gode gjerninger, som trenger at noen ser dem eller gjør noe for dem.
Forrige måned var det Rosa sløyfe-måned, TV-aksjonen, og i tillegg var jeg på et par arrangementer som begge presenterte ulike hjelpeprosjekter i Afrika. Jeg følte veldig på den store nøden som finnes i verden i dag, og tenkte mye på hva jeg kunne gjøre. Jeg var nesten klar til å sette meg på et fly og dra for å hjelpe, men det er lettere sagt enn gjort. Jeg kan gi penger, og jeg kan be. Og så kan jeg gjøre noe for dem som er i min nærhet - be noen på middag, gi noen en blomst eller en klem, være en god venn.
Jesus sa jo: "Det du gjorde mot en av disse mine minste, det gjorde du mot meg."
Jeg tror at hvis vi ser verden rundt oss gjennom Jesu øyne så kan vi ikke gjøre annet enn å hjelpe....ikke fordi vi skal få heder og ære, men fordi kjærligheten driver oss til handling...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kom gjerne med tilbakemeldinger på det jeg skriver. Det setter jeg pris på!