fredag 3. februar 2012

En tid for alt

Disse ordene har kommet til meg igjen og igjen de siste dagene. I Forkynneren står det:

 "Alt har sin faste tid,
        alt som skjer under himmelen, har sin tid:
   
   
en tid til å fødes, en til å dø,
        en tid til å plante, en til å rykke opp;
   
   
en tid til å drepe, en til å lege,
        en tid til å rive, en til å bygge;
   
   
en tid til å gråte, en til å le,
        en tid til å sørge, en til å danse;
   
   
en tid til å kaste steiner, en til å samle dem,
        en tid til å ta i favn, en til å la det være;
   
   
en tid til å lete, en til å miste,
        en tid til å gjemme, en til å kaste;
   
   
en tid til å rive sund, en til å bøte,
        en tid til å tie, en til å tale;
   
   
en tid til å elske, en til å hate,
        en tid til krig og en til fred."

Og litt senere står det:

"Alt skapte Han vakkert i sin tid."

Jeg har tenkt på disse ordene i det siste i forbindelse med den livsfasen jeg er i nå. Det er ikke alltid så mye tid til å være alene med Gud, til å bruke masse tid på meg selv eller mine drømmer. Men det er en tid for alt. Hvis jeg klarer å hvile i det, og nyte de øyeblikkene jeg får alene, med meg selv eller med Gud da tror jeg jeg får en helt annen tilfredstillelse i livet enn hvis ikke.
Tenk å klare og leve 100% i øyeblikket, ikke tenke på fortiden eller bekymre seg eller glede seg til framtiden!
Jeg har ikke lyst å se tilbake på livet om 10-20 år og innse at jeg var for opptatt med å f eks realisere meg selv, og derfor mistet verdifull tid med guttene mine. Eller jeg var for opptatt med å grave i fortiden og derfor mistet troen på framtiden.
Man trenger ikke å fornekte dagens situasjon, enten den er lykkelig eller trist. Men er den trist så finnes det håp i disse ordene "det er en tid for alt". Lykken og gleden VIL komme tilbake en dag! Og er dagens situasjon lykkelig så kan en håpe at den fortsetter å være det :) Skulle den ikke gjøre det, så er det triste/vonde der bare for en periode...
Det er en tid for alt, og uansett hvilken tid du er i, så er Gud der, rett ved siden av deg!




4 kommentarer:

  1. Takk!
    Det er godt at Han er med gjennom alle forskjellige perioder i livet!
    Fint det du skriver om å leve her og nå..
    Veldig inspirerende og godt å lese!

    SvarSlett
  2. Takk for oppmuntrende ord!
    Var godt å bli minnet på disse ordene.

    Klem Marit.

    SvarSlett
  3. Det er så sant det du skriver! Det ER en tid for alt, og det er viktig å tillate seg det. Veldig mange streber etter å skulle leve i lykke og glede hele tiden, men sånn er ikke livet. Livet innebærer å leve både i høyden og dybden.
    Syns det er fantastisk det du skriver om at du ikke ønsker å se tilbake å kjenne at du "kastet vekk tiden"...En utrolig viktig påminnelse, syns jeg. Takk - veldig oppmuntrende.
    Ha en velsignet helg!! klem

    SvarSlett
  4. Dette er ord som har vert i mine tanker også i de siste ukene. Og jeg synest du bekriver de så godt i det du skriver her, hvor viktig det er å se hvilken tid det er nå!
    Jeg øver meg hver dag på å leve i nuet, nå sier vel det mer om min svakhet der, enn min styrke... Det er så lett å la seg fange av bekymringer og grublerier.

    Ønsker deg og dine en velsignet helg:)

    SvarSlett

Kom gjerne med tilbakemeldinger på det jeg skriver. Det setter jeg pris på!