onsdag 14. september 2011

Gi med glede

"Men dette sier jeg, den som sår sparsomt, skal også høste sparsomt. Og den som sår rikelig, skal også høste rikelig.
Enhver skal gi slik han har bestemt seg for i sitt hjerte, ikke motvillig eller av tvang. For Gud elsker en glad giver.
Og Gud er mektig til å la all nåde komme til dere i overflod, så dere alltid og i alle forhold skal ha nok av alt som trengs og overflod til all god gjerning."
2.Kor.9.6-8

Da jeg leste disse versene for en stund siden fikk de en ny betydning for meg. De er vers som veldig ofte blir lest i forbindelse med pengeinnsamlinger i menigheter og kirker, og de passer til dette.
Men plutselig slo det meg at det finnes veldig mange andre områder av livet det er vel så viktig å være en glad giver på, og som det er viktig å så rikelig for å få en rikelig høst.
Jeg kan bestemme meg for å være en god venn/nabo/kollega/kone/mamma, og deretter så med glede inn i de relasjonene.
Jeg kan velge å fokusere på at jeg høster det jeg sår, og derfor være bevisst på at jeg sår ting, ord og opplevelser som jeg helst vil høste.
Gjør jeg det sitter jeg igjen med en dobbel gevinst minst - jeg gleder menneskene rundt meg, og blir glad og velsignet selv når jeg ser at de blir glad, og når jeg høster det jeg har sådd.
Dette tror jeg jeg må bli litt flinkere til å praktisere :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kom gjerne med tilbakemeldinger på det jeg skriver. Det setter jeg pris på!